‘Merkwaardige identiteit (MI)’ werkt al meer dan twintig
jaar als onderzoeker, projectmanager, auteur, (evenementen-)
organisator en/of docent/cursusleider. Met kennis van zaken,
vernieuwend, met hart en ziel, verbindingen zoekend tussen
theorie en praktijk, waarbij de identiteit van plaatsen,
mensen, economie en cultuur centraal staan. Een overzicht
van een aantal producten, concepten, lezingen, presentaties,
opdrachtgevers en eventuele links. Merkwaardige Identiteit
kent drie rollen: createur, inspirateur en auteur.
D E C R E A T E U R
Identiteit en place branding
In 2011 verscheen Gerard van Keken’s proefschrift ‘De constructie
van regionale identiteit: Zeeland; strategieën van place branding
en place making’. Meer over dit proefschrift, kunt u lezen bij
‘PROEFSCHRIFT’ op deze website.
De place branding van het cluster kunststofindustrie
In 2012 verrichtte MI/Placebrandz in opdracht van Kennispoort Zwolle
onderzoek naar de place branding van de kunststofregio in Overijssel,
het draagvlak, de strategie en uitvoering.
(Krimp)strategie, identiteit en uitvoering van projecten
In de krimpregio West Zeeuws-Vlaanderen verrichtte ‘Merkwaardige
Identiteit’ onderzoek naar de identiteit van Oostburg: http://bit.ly/RL1JJT
Ook bij de versterking en uitwerking van de identiteit leverde MI
bijdragen in de vorm van het Erpel/aardappelfestival in 2012 en het
Eenhoornfestival in 2013.
(zie ook www.eenhoornfestival.nl en http://bit.ly/1Pkx6ap )
De identiteit van een straat en wijk
In 2012 schreef MI in opdracht van wooncorporatie Woongoed, in
samenwerking met fotograaf Ruden Riemens ‘De Havendijkstraat’ als
herinnering aan de bewoners en hun straat in voorbereiding op de
op stapel staande sloop van hun huizen.
http://bit.ly/1nbME3o
De identiteit van vissersplaatsen
In 2012 en 2013 werkte MI in opdracht van de gemeente Middelburg aan
het project Geography of Inshore Fishing and Sustainability (geografie
van kustvisserij en duurzaamheid) aan de identiteit van visserijgemeen-
schappen. MI schreef mee aan het projectvoorstel en voerde projecten uit
zoals een modeshow met de Erremuuse visserstrui in Arnemuiden:
http://bit.ly/1NmX999 en http://bit.ly/1Kt4eFe
Toerisme en Innovatieve productontwikkeling
Vernieuwing en identiteit zijn kernwoorden bij Merkwaardige Identiteit.
Daarom was KMVK (Green Key, Blauwe Vlag) aan het juiste adres bij MI
om onlangs een toekomstvisie te laten schrijven om te kijken hoe duur-
zaamheid in de toeristische sector als kompas gebruikt kan worden.
Van 1997 tot 2006 werkte Gerard van Keken al in de toeristische sector
bij het Bureau voor Toerisme Zeeland. Tal van concepten en projecten
ontstonden uit zijn brein. Van de toeristische ontmoetingsdag tot ‘Logeren
in Zeeuwse sferen’ en van de eerste Nederlandse wijnroute tot de Smaek
van Zeêland. Nu hij inmiddels zelfstandig werkzaam is, werkt hij nog steeds
aan vernieuwing van de sector.
Duurzaam toerisme
In opdracht van de Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit
(KMVK), beter bekend van de milieukeurmerken Green Key en de Blauwe
Vlag, schreef Merkwaardige Identiteit in 2012/2013 een strategische visie
over de toekomstmogelijkheden van KMVK, Green Key en de Blauwe Vlag.
http://www.stichtingkmvk.nl/
Bezinningstoerisme
In 2004 werd een product onder het thema ‘Bezinningstoerisme’ gepresenteerd.
In samenwerking met Riet de Koning (Interkerkelijke Commissie voor Kerk en
Toerisme) en fotograaf Ruden Riemens werd de Zeeuwse Zoektochtenbox
gepresenteerd. Deze box bestond uit vijf katernen: een katern ‘Logeren in
Zeeuwse sferen’, een katern ‘Geluk’ en drie zoektochten ‘Zondagsrust’,
‘Hoogtepunten’ en ‘Architectuur plus 14 ansichtkaarten.
Zeeuwse ontmoetingsdag voor de toeristische sector
Concept-bedenker en organisator van de Zeeuwse ontmoetingsdag voor de
toeristische sector van 2000 tot 2005.
Onderwijs: lesontwikkeling, doceren en accreditatie
Sinds 2005 is er door Gerard van Keken geregeld (part-time)les en (gast)college
gegeven op diverse hogescholen, universiteiten en een ROC, alsmede lessenreeksen
(mee) ontwikkeld. Toerisme op de Hogeschool Zeeland, Kwantitatief onderzoek,
deskresearch en SPSS op NHTV te Breda, enkele jaren ‘tourism’ in Nanjing, China
en tal van gastcolleges op NHTV, de Hogeschool Rotterdam, de Haagse Hotelschool,
Erasmusuniversiteit Rotterdam en Universiteit Leuven. Ook zijn in opdracht van NQA
in Utrecht toeristische opleidingen geaccrediteerd.
Ook in het middelberoeps onderwijs (ROC) gaf Gvk les en voor het basisonderwijs
maakte MI in opdracht van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland en de musea op
Schouwen-Duiveland webquests over het verhaal van de regio.
Culinaire (en culturele) positionering en profilering
Al meer dan 15 jaar is de culinaire positionering en profilering
van regio’s en bedrijven een belangrijk aandachtsveld van
Merkwaardige Identiteit. Omdat regionale -/streekproducten
een belangrijke drager zijn van identiteit en eten mensen bij elkaar
brengt en verbindt.
Tien jaar lang (2000-2009) leverde de Smaek van Zeêland een
belangrijke bijdrage aan de culinaire positionering en
profilering van Zeeland.
http://bit.ly/1iqQv6i en http://bit.ly/1h04voj
Smaak heeft een bredere betekenis dan alleen culinair. Ook cultuur is
daar onderdeel van. Zo organiseerde de Smaek van Zeêland in 2004 in
samenwerking met het Zijdemuseum uit Grijpskerke een ontwerpwedstrijd
voor de studenten van het Amsterdam Fashion Institute, om hét symbool
van Zeeland, ‘Zeeuws meisje’ te vernieuwen. Twintig ontwerpen en
twee spraakmakende modeshows op het Abdijplein in Middelburg waren
het resultaat.
In 2005 organiseerde de Smaek in samenwerking met het Zeeuws Museum
een ontwerpwedstrijd rond de Zeeuwse keukenschort voor studenten van
de Hogeschool voor de Kunsten in Gent en een fashion dinner show.
In 2006 was er een Aquacultuur-tentoonstelling met foto’s van Ruden
Riemens en in 2007 organiseerde de Smaek een ontwerpwedstrijd voor
studenten van de Vakschool Schoonhoven (goud- en zilversmeden). Hun
opdracht was een nieuw Zeeuws sieraad te ontwerpen, geïnspireerd op
de traditionele Zeeuwse sieraden. Ook in 2007 verzorgde Ruden Riemens
een expositie met foto’s van de Zeeuwse sieraden.
http://bit.ly/1PIHnXW en http://bit.ly/1ZGFlx4
In 2005 organiseerde de Smaek van Zeêland in samenwerking met het
Zeeland Nazomerfestival het jaarlijkse VNG conges voor alle gemeenten
van Nederland, 2500 burgemeesters en wethouders op bezoek op het
Abdijplein van Middelburg.
Oer-Zêêuws
Na 10 jaar Smaek van Zeêland (2000-2009) werd in 2013
het project ‘Oer-Zêêuws’ gestart, over de her- en toekomst
van ons eten, landbouw en visserij, geschiedenis, identiteit
en Zeeland. In samenwerking met Herman Lelieveldt van
University College Roosevelt en Ard van der Kreeke van Hof
Welgelegen werden in 2013 verschillende activiteiten opgezet:
een lezing over Oerdis van Henk J. Huizing, een landbouwdebat
en de eerste enige echte Oer-Zêêuwse voedselquiz www.oerzeeuws.nl.
http://bit.ly/1Tcjbmj en http://bit.ly/1ndhCrR
D E I N S P I R A T E U R
Merkwaardige Identiteit geeft (Inter-)nationale
populaire en wetenschappelijke lezingen en presentaties:
November 2013, Oostende België, ‘Heritage and inspiration:
changing identities in fishing communities’
Oktober 2013, Pafos, Cyprus,‘New horizons for cultural
tourism in the experience economy’
juni 2013: face@face Zeeuwse bibliotheek
Middelburg, ‘het Zeelandgevoel’
april 2013: Arnemuiden, ‘Erfgoed als inspiratiebron;
veranderende identiteiten in Arnemuiden‘
mei 2012: Utrecht, VUGS, ‘Destination unknown:
‘place’ or ‘unplace’, that’s the question’
april 2012: Ledeltheater Oostburg’, ‘De her-opgang
van Oostburg; moed en geestkracht vereist’
maart 2012: Middelburg, North Sea Commission,
‘The challenges of the North Sea’
mei 2011: Veendam, Veenkoloniaal Museum,
‘De constructie van regionale identiteit’
mei 2011: Middelburg, ‘Ik en wij’,
inspiratiemiddag maand van de geschiedenis, SCEZ
april 2011: Ecodrome Zwolle, ‘Merk-waardig en
Eigen-aardig Overijssel: eenheid in verscheidenheid’
maart 2011: Heerenveen, ‘De constructie van regionale identiteit’
september 2009: Norfolk, UK, ‘The rural Idyll,
Myth or reality?” Conferentie Vital Rural Area
september 2008: Tilburg, Workshop Bestuursacademie, ‘Hoe positioneer
en profileer ik de eigen gemeente op basis van identiteit’.
oktober 2007, Milton Keynes, UK, ‘Crafting and Implementing
Destination Brand Strategy: the case of the Zeeland’
mei, 2007, Den Haag, ‘The composition of an
effective projected destination brand identity’, paper
September 2006, Dundee, Schotland, ‘Close encounters
of the tourist kind’, food and tourism conference
Juli 2005, Montreal, Canada, paper, ‘Resident perceptions
of local identity: the case of the Zeeland (the Netherlands), paper
mei 2005: lezing Sail-congres Blankenberge, België
‘De waarde van branding de kust’
april 2005: Rotterdam, Ver. Vrijetijdssector symposium:
‘Identiteit-denken en de creatie van onderscheidend vermogen’
Juli 2004, Brighton, UK, ‘4 Freedom: positioning the
Province of Zeeland as a Tourist Destination’, paper
Januari 2004, Caïro, Egypte, paper, ‘Authenticity and lookalikes:
the search for distinctiveness and the construction of regional identity’, paper
September 2003, Brighton, ‘The Role of Culinary Festivals
in Community Decision making’, paper
Juli 2003, Sheffield, UK, paper, ‘The significance of photography
in destination management system positioning’, paper
D E A U T E U R
Merkwaardige Identiteit onderzoekt, analyseert,
combineert, denkt en schrijft:
Publicaties:
* Keken, G.E. van, Heritage as a source of inspiration:
Changing identities in Arnemuiden, 2013.
* Keken G.E. van, i.s.m. fotograaf Ruden Riemens,
De Havendijkstraat, 2012.
* Proefschrift, ‘De constructie van regionale identiteit:
Zeeland; strategieën van place branding en place making’.
Leidschendam: Uitgeverij Quist, 2011.
* Keken, G.E, van en S. Bleijerveld, ‘Ansjovinisme, reuzen
en andere impulsen voor de creatieve industrie in Bergen
op Zoom’; ontwikkeling van creatieve industrie in een
middelgrote stad, in: Vrijetijdsstudies, maart 2009.
* Keken, G.E. van & F.M. Go, ‘Culinary Tourism: Close
encounters of the Tourist Kind”, in: Advances in Tourism
Research: Tourism and Social Identities, Global Frameworks and
Local Realities, Peter M Burns and Marina Novelli(eds), 2006.
* Keken, G.E. van & F.M. Go, ‘Constructie van het merk
Zeeland’, in Vrijetijdsstudies, juli 2005.